Syv stadier av kunnskap

Yoga er banen fra det lave nivået av bevissthet til det høyeste nivået. Men hvordan kan man vite hvor personen er på denne banen? Veda har forklart syv faser av kunnskap. 1. SUBBECHA (det gode ønske) Dette stadiet oppnås etter at følgende delstrinn er oppnådd. (a) VIVEK: - Diskrimineringsfaktoren Dette bevissthetsnivået oppnås når den åndelige søkeren er helt klar over forskjellen mellom ekte og uvirkelig, permanent og ufullstendig. Hva er uvirkelig? Når skjemaet eller saken av en ting kan forandre, anses det å være uvirkelig. Så alle materielle ting er uvirkelige ettersom deres form eller form kan endres. For eksempel kan et tre bli kuttet og omgjort til et bord eller en stol. Hva er ekte? Når skjemaet eller saken av en ting ikke kan endres, anses det å være ekte. Per Vedas er sjelen permanent. For eksempel når et menneske dør er det bare kroppen som går tilbake til 5 elementer, men sjelen fortsetter å ta en ny kropp. (b) VAIRAGYA: - Dispassion Når søkeren oppnår vivek, vil hans interesse for midlertidige ting redusere og sakte forsvinner. Det er ingen vedlegg til eiendeler eller personer. Eksempel når et familiemedlem dør, kan en person bli trist om det, men er fortsatt klar over livs og døds kretsen. (c.) SHATSAMPAT: - Beherskelse av de seks sansene Når søkeren mester sine seks sanser (høre, berøre, se, smake, lukt og intuisjon) når han dette nivået. Fem sanser hjelper oss med å få informasjon og intuisjon er informasjonen vi får uten å bruke noen av de fem sansene. Vi skal bare bruke disse sansene for å vite, men vi på grunn av lavere natur begynte å hengive seg i disse sansene. Når vi mestrer våre sanser, reagerer vi ikke lenger på sanser vi opplever lenger. Eksempel hvis vi lukter søppel, men vi har ingen reaksjon med denne informasjonen, vi liker det ikke, og vi liker ikke det. (d) MUMUKSHUTAVA: - På dette nivået verne vi det dype ønske om stedet hvor du går etter befrielse som er MOKSHA. Frigjørelse kalles også Nirvana. Søken på dette nivået forstår livsformerens elendighet og ønsker dermed å bli frigjort fra liv og døds krets.2. VICHARANA - Å tenke / tenke / reflektere Søken i dette stadiet ønsker å finne ut riktig informasjon og riktig undervisning. Han vil komme til moksha og hele tiden tenker på hvordan man kommer dit. Han reflekterer over sitt tidligere liv, hans nåværende liv, livet til dem som har oppnådd moksha og prøver å finne svarene. 3. TANUMANASANA - Tynner ut tankene Når søkeren finner ut veien for å komme til moksha, er han sterkt fokusert på veien for å komme seg til moksha. Det er ingen andre tanker igjen og er bare fokusert på målet og hvordan man kommer dit. 4. SATTVAPATI - Eier av renhet På dette nivået blir søkeren Sattvic mens han følger den guddommelige veien mot moksha. 5. ASAMSHAKTI - Ubegrenset makt I dette stadiet blir personen ikke upåvirket av noe. Det er ikke lenger sanser ukontrollert. For eksempel å spise eller drikke eller bruke varmt vann bare for tilfredsstillelse. Søkeren er ren og kan motta astral krefter, som å gå på vann eller helbrede. Det er ikke et ego igjen, og hvis det kommer opp, faller personen tilbake til nivå null. 6. PADARTH BHAWNA - ser sannheten utover maya I denne fasen ser søkeren virkelighet bak alt. Han ser et tre i stedet for en stol, han ser et dyr i stedet for en lærstøvler. Han er klar over det faktum at en død kropp bare er utsiden av et menneske, sjelen er det virkelige selvet. Denne personen ser sannheten utover illusjonen. 7. TURIYA - scene før frigjøring I dette stadiet er søkeren nesten klar til å bli befriet. Denne informasjonen er en del av læreplanen for våre 200 timers yoga lærerutdanning.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *